bw

Good Friday

Catharina Gotby
Не спать ночью - значит, каждую минуту сознавать себя ненормальным, а потому я с нетерпением жду утра и дня, когда я имею право не спать. Проходит много томительного времени, прежде чем на дворе закричит петух. (Антон Чехов - Скучная история. 1889)
Previous Entry
← backward
All the books he hunted through that summer seemed to confirm one bit of folk wisdom he'd heard all his life - people slept less as they got older. (Stephen King - Insomnia. 1994)
Highly Recommended
Anthony-Braxton-The-Complete-Arista-RecordingsAnthony Braxton
Джон Корбетт составил рекомендательный список из пяти изданий Энтони Брэкстона: 1. For Alto (Delmark,1969); 2. The Complete Arista Recordings (Mosaic, 2008); 3. Quartet (Santa Cruz) 1993 (Hat ART, 1997); 4. Charlie Parker Project 1993 (Hat ART, 1995); 5. Quartet (Moscow) 2008 (Leo, 2008). Приятно сознавать, что в домашней фонотеке все перечисленные издания давно есть, и московский концерт тоже не прошёл мимо. Для чётности лишь добавил замечательное недавнее переиздание концертной записки дортмундского квартета 1976 года с Джорджем Льюисом, Дэйвом Холландом и Барри Альтшулем (hatOLOGY 664, 2018). 


Edited at 2019-07-20 01:12 pm (UTC)
We're the peers
Reading DarwinCharles Darwin - The Origin of Species
Чарлз Дарвин – Происхождение видов путём естественного отбора (1859), американское издание 1960 года, издательство Garden City, Нью-Йорк, серия Dolphin Book C172. Имеющееся в домашней библиотеке прекрасное русское издание 1987 года (московское издательство «Просвещение») было куплено в Доме книги на Новом Арбате для тогда ещё совсем маленького сына и, признаться, вид нынче тоже имеет весьма потрёпанный, а корешок и вовсе не сохранился.
Iris Murdoch Centenary
Iris Murdoch at home 1958
Не устаю перечитывать...
I do think that understanding the context enriches the listening experience.(Леа Бертуччи, в интервью журналу The Wire, июль 2019, а её новый альбом Resonant Field (NNA Tapes, 2019) вышел вчера).


Edited at 2019-07-20 01:18 pm (UTC)
По мне, заунывно((( Первая композиция какое-то пение китов. Вспомнился Пол Уинтер и его «Концерт земле». Хотя судя по обложке, это космическая музыка ))

Edited at 2019-07-21 08:59 am (UTC)
The hunting never stops:-(
John Corbett - Extended Play 1994John Corbett
Extended Play: Sounding off from John Cage to Dr. Funkenstein (1994): For the record collector there is no ultimate pleasure, no orgasmic release in ecstatic collecting. Pleasure is perpetuated, the moment of release constantly put off and translated into issues of record quality (there’s always a better copy), the completion of series or sets, and the search for and establishment of “originals” (the jargon of authenticity is alive and well in record collecting). For the record collector, as they say, the thrill is in the hunt.
A Nice Pair
Johnnie Spence Big Band - Why NotGolden Hour of Clarke-Boland Big Band
The Johnnie Spence Big Band - Why Not! (Verve, 1968) LP UK; The Kenny Clarke & Francy Boland Big Band – Golden Hour of (MPS/BASF, 1972) LP Japan. Оба оркестра объединяет имя английского джазового барабанщика Кенни Клара (Kenny Clare), которое всего лишь на букву отличается от имени американского джазового барабанщика Кенни Кларка (Kenny Clarke) – экспата и со-лидера биг-бэнда Боланда-Кларка. Их часто путали, но интереснее то, что Клар действительно временами подменял Кларка в 1963-1966 годах, а со следующего года оба барабанщика вообще стали играть вместе, записали не менее 15 пластинок и умерли если не в один день, то в один месяц - в январе 1985 года. Первая пластинка – единственный альбом оркестра в дискографии пианиста, аранжировщика и композитора Джонни Спенса (1936-1977). Вторая пластинка – всего лишь японский сборник, состоящий из студийных записей оркестра Боланда-Кларка 1962-1969 годов, но зато с самой, пожалуй, затейливой обложкой в их дискографии, что иногда тоже немаловажно для коллекционеров винила. К примеру, по признанию винилового маньяка Джона Корбетта, он не раз покупал пластинки именно из-за обложки. Ну и за мной тоже водится такой грех.
Sal Mosca
Sal Mosca, one of our great masters, nobody knows about him. Even my Ph.D. students never heard of him. I mean, I love my country, but we sure feel we can waste a lot of talent and it's not gonna affect us (Anthony Braxton, декабрь 1992 года)

https://www.imdb.com/videoplayer/vi216400409

Edited at 2019-07-24 06:45 pm (UTC)
There was nothing worth talking about
Mike Zwerin, a number of years ago, invited me to review records, thinking since I was so poor at the time that I might be able to make a little pocket money. He was living in New York at the time, so you know how long ago that was (Майк Зверин переселился в Европу в 1969 году). He handed me a giant stack of LPs, maybe 20 LPs, and I said, “Wow, this is going to be fun; I’m looking forward to it.” So I got home, put on LP-1, listened to it, and by about 10 LPs… He was sitting with me actually. I had nothing to say. He said, “You’ve heard all these LPs and you haven’t said anything.” I said, “there was nothing worth talking about.” That was the end of my disk jockey career. (Paul Bley).
A Nice Pair
Warne Marsh 1958 AtlanticWarne Marsh - Ne Plus Ultra 1969 LP
Warne Marsh - Warne Marsh (Atlantic, 1958) LP; Warne Marsh - Ne Plus Ultra (Revelation, 1970) LP. Как обыкновенно приговаривал дядюшка Наташи Ростовой - чистое дело марш!
A Book of July
Mike Stryker - Jazz from Detroit 2019
Mike Stryker - Jazz from Detroit (July, 2019) is a new book exploring the city's remarkable history as a developer of jazz talent. The book offers in-depth profiles of a wide array of Detroit's greatest jazz players, from early stars like Yusef Lateef, Ron Carter, Joe Henderson and the Jones Brothers to collectives of the '60s and '70s along with more modern-day names. As Stryker writes in the book's preface: "The history of jazz and the history of jazz from Detroit are indivisible. You can't tell one story with the other."
Detroit's role as a jazz incubator shifted into high gear during the formative years of bebop and ascended to fever pitch in the 1950s. A unique confluence of economic, cultural, social, educational, and artistic factors transformed the city into a bebop factory. The profound marriage of superb formal instruction in public schools with the informal academy that pianist Barry Harris ran in his home — plus a vibrant club scene operating at night — had a catalytic impact on jazz in Detroit. Musicians rolled off an assembly line, all part of a unified fleet, yet each a one-of- a- kind model with its own distinctive identity — a Milt Jackson, a Yusef Lateef, a Kenny Burrell, a Pepper Adams, a Roland Hanna, a Thad Jones, a Tommy Flanagan, and on down the line. Jazz recording was booming in the wake of the newly introduced 12-inch long-playing record, and independent labels were thriving — Blue Note, Prestige, Riverside, Savoy, Atlantic, and others. With their hard-swinging styles, affinity for the blues, and polished craftsmanship, Detroit musicians were to the hard-bop manner born. As they migrated east, they populated the top bands, clubs, and record labels the way an earlier crop of Detroit exports — Milt Jackson, Lucky Thompson, Howard McGhee, and Gerald Wilson — contributed to the emergence of bebop. Detroit musicians found an especially friendly welcome on Blue Note, the premier indie label of the era and the one most closely associated with hard bop. From 1954 to 1960, Julius Watkins, Frank Foster, Thad Jones, Kenny Burrell, Paul Chambers, Curtis Fuller, Donald Byrd, and Sonny Red all led sessions on Blue Note. Other Detroiters appearing on the label as a sideman included Tommy Flanagan, Louis Hayes, Pepper Adams, Roy Brooks, Elvin Jones, Roland Hanna, Barry Harris, Doug Watkins, Billy Mitchell, Milt Jackson, Gene Taylor, Al McKibbon, J. C. Heard, Hank Jones, and Tate Houston. The Detroit invasion was lauded contemporaneously on a gaggle of LPs named for the city and featuring lineups of all or mostly players from the city. Thad Jones' "Detroit–New York Junction" (Blue Note) and Pittsburgh-born Kenny Clarke's homage "Jazzmen: Detroit" (Savoy) were the first, recorded six weeks apart in early 1956. Lateef 's initial recordings on multiple labels were part of the wave, and two records taped in 1959–60 by ad hoc bands of Detroiters even carry the same title: "Motor City Scene" — one led by Adams (Bethlehem) and one led by Thad Jones (United Artists). Record buyers couldn't help but get the message: Detroit was now a national jazz power.

Joe Henderson 1958
Barry Harris with Kiane Zawadi, Frank Mann,
Jaki Byard was not an innovator, but he knew as much about the music as anyone alive (Сесил Тейлор в интервью Теду Панкену, музыкальная школа Turtle Bay, февраль 2001).
fi'zi:k Gobi M3 K:ium
fizik-gobi-m3-kium
Первые 300 км с новым седлом для дождливого лета.

Edited at 2019-07-25 09:20 am (UTC)
Laura Jurd - Stepping Back, Jumpin In (Edition, 2019)
Название вышедшего в июле нового альбома Лоры Джард явно перекликается с незабвенной ленинской классикой - "Шаг вперёд, два шага назад". Особенно с учётом первой и последней композиций.
Year By Year: Five Essential Albums
Журнал Jazziz завёл в июле новую историческую рубрику о пяти важнейших альбомах года и почему-то начал с 70-х. Ну и пока вот что у них получается:


1971
1. Alice Coltrane featuring Pharoah Sanders - Journey in Satchidananda (Impulse!)
2. Miles Davis - A Tribute to Jack Johnson (Columbia)
3. The Mahavishnu Orchestra with John McLaughlin - The Inner Mounting Flame (Columbia)
4. Freddie Hubbard - Straight Life (CTI)
5. Carla Bley & Paul Haines - Escalator Over the Hill (JCOA)

1972
1. Miles Davis – On the Corner (Columbia)
2. Santana – Caravanserai (Columbia)
3. Charles Mingus - Let My Children Hear Music (Columbia)
4. Fela & The Africa 70 - Roforofo Fight (EMI/Jofabro)
5. The Mothers - The Grand Wazoo (Bizarre/Reprise)

1973
1. Herbie Hancock – Head Hunters (Columbia)
2. Mahavishnu Orchestra – Birds of Fire (Columbia)
3. Joao Gilberto - Joao Gilberto (Polydor)
4. Fela Ransome Kuti & The Afrika 70 - Gentleman (EMI)
5. David Holland Quartet - Conference of the Birds (ECM)

По 8 позициям я с ними полностью солидарен:-)
Re: Year By Year: Five Essential Albums
Я по двум (( Остальное либо я не слышал, либо не впечатлился.

Edited at 2019-07-27 05:09 pm (UTC)
Previous Entry
← backward